duminică, 5 ianuarie 2014

Biserica Greco-Catolica si Biserica Ortodoxa. Asemanari si deosebiri

 Dragi cititori, astazi voi scrie despre asemanarile si deosebirile  dintre doua Biserici surori: cea Greco-Catolica si cea Ortodoxa, ambele biserici din E Europei.
 Pentru ca aceste deosebiri sa fie intelese, s-ar impune o paralela intre ele, cu prezentarea dogmatismului acestora.

BISERICA ORTODOXA


Biserica ortodoxa ia fiinta in anul 1054, in urma Marii Schisme, care divide Biserica Crestina in doua: Biserica Apuseana (Catolica) si Biserica Rasariteana (Ortodoxa). Cum s-a produs aceasta schisma?
Schisma s-a produs chiar inainte de-a deveni oficiala, in anul mai sus mentionat. Ea a inceput inca din 395, cand imparatul Teodosie, la moartea sa, a impartit Imperiul Roman celor doi fii ai sai: Arcadius (care va lua partea de E cu capitala la Constantinopol) si Honorius (care va lua partea de V cu capitala la Ravenna). Atunci vor incepe diferentele de ideologie si mentalitate intre Roma si Constantinopol, odata cu grecizarea urbei de la Bosfor si, odata cu ea a Imperiului Roman de Rasarit, devenit Imperiul Bizantin. Nu voi face incursiuni in istoria acestor stari de fapt acum. Dar aceste evenimente au facut ca unitatea lumii romane sa se zdruncine si, in cele din urma, sa dispara.

Dar care a fost motivul acestei schisme? Un grup de episcopi rasariteni au refuzat sa mai accepte intaietatea Papei de la Roma, dand ascultare Patriarhului de la Constantinopol si formand astfel o noua Biserica RUPTA din cea originala a Sf. Petru (Papa fiind urmasul legitim al acestuia). De asemenea, noua religie rasariteana astfel intemeiata (denumita in greceste ortodoxa (orthos = drept, doxa = credincioasa)) a refuzat introducerea in Crez a Clauzei Filioque (care precizeaza purcederea Sf. Duh (sau Spirit) si din Tatal si din Fiul) considerand ca acesta purcede doar din Tatal. Religia apuseana (denumita Catolica (de la gr. catholiki = universal) va accepta aceste chestiuni. Alta diferenta este aceea ca ortodoxia nu accepta purgatoriul ("sala de asteptare" dintre Rai si Iad) nici euharistia (impartasania) cu azima (paine nedospita). De asemenea preotii rasariteni pot fi si casatoriti, pe cand cei apuseni nu.

De asemenea, Biserica Rasariteana (sau Ortodoxa) accepta icoanele si inchinarea la ele (inclusiv sarutarea lor) considerand ca te inchini la reprezentarea de pe acestea nu la materialul din care sunt facute. De asemenea, nu se admite cantatul la instrumente, ci doar vocal. Bisericile sunt frumos pictate si exista multe icoane. De asemenea, in biserici exista un miros de tamaie. Religia ortodoxa a adoptat calendarul iulian (si o parte din statele ortodoxe inca il folosesc - Rusia, Serbia). O alta parte a statelor ortodoxe (Romania, Bulgaria, Grecia etc.) au adoptat in sec. XIX - XX calendarul gregorian. Calendarul iulian (numit asa dupa Iulius Caesar) este cu 14 zile in urma celui gregorian (numit asa dupa papa Grigorie al XIII lea (zis si cel Mare), cel care l-a adoptat in 1582). Multe obiceiuri sunt de sorginte rasariteana (de ex. obligatia femeilor sa stea in stanga in biserica, iar a barbatilor in dreapta, sau statul in picioare in timpul slujbei). De asemenea folosirea unor cuvinte slave (Duh in loc de Spirit, Slava in loc de Marire, Rob in loc de Serv, Mila in loc de indurare) da acestei religii un aer estic, apropiat mai degraba de lumea slava decat de cea occidentala. Mai avem mataniile care se bat (obicei de provenienta musulmana).

BISERICA GRECO-CATOLICA


Dupa analiza Bisericii Ortodoxe, vom trece la analiza celeilalte Biserici din titlu: Biserica Greco-Catolica. Ce este Biserica Greco-Catolica? Cum si de ce a aparut ea?
Biserica Greco-Catolica a aparut pentru prima data in Ucraina la Brest in anul 1596. La noi, ea a aparut in 1698 in urma Sinodului de la Alba Iulia. Mai exista greco-catolici in Slovacia, Croatia, Serbia, Ungaria, S Italiei, Albania. Ea s-a format in urma unirii unei parti a Bisericii Ortodoxe din zonele respective cu Biserica Romei. Unirea s-a facut prin pastrarea traditiilor ortodoxe, a ritului ortodox, a calendarului (Pastele se celebreaza deodata cu cel ortodox) si a autonomiei episcopale (episcopii romano-catolici nu au jurisdictie asupra Bisericii Unite (Greco-Catolice)). Insa credinciosii uniti au acceptat 4 chestiuni fundamentale ale Bisericii Catolice (din care fac parte de la Unire): 1) primatul Papei (recunoasterea sa ca sef la Bisericii) 2) clauza Filioque din Crez (la care m-am referit mai sus) 3) existenta purgatoriului 4) impartasirea atat cu azima cat si cu paine dospita. Scopul Unirii a fost recunoasterea acelor oameni ca si catolici (lucru care le aducea statutul de cetateni cu drepturi depline ai Imp. Habsburgic). Ei au avut acces la functii si la scolile Occidentului. (ex. fondatorii Scolii Ardelene erau cu studii la Roma si...greco-catolici).
Spre deosebire de Biserica sora, cea Ortodoxa, Biserica Unita (Greco-Catolica) a eliminat aproape total elementele slave din liturghie (s-a eliminat obligativitatea asezarii barbatilor in dreapta si a femeilor in stanga - fiecare putand sta unde doreste - , in biserici se sta jos in timpul slujbei, s-au eliminat cuvintele slave - Duh, Slava, Mila, Rob - folosindu-se cele latine - Spirit, Marire, Indurare, Serv). De asemenea, se observa o atmosfera mai civilizata la slujbe si o organizare mult mai buna si mai eficienta a acestora (timpul alocat slujbei este mai scurt cu aprox. 90 min).

CONCLUZII


Deci, in concluzie, asemanarile dintre cele doua Biserici surori sunt evidente, fiind legate de ritualul slujbelor (aproape identic) si de celebrarea Pastelui (in aceeasi zi - greco-catolicii  necelebrand deodata cu cealalta parte a Bisericii Catolice - romano-catolicii). In ambele Biserici exista miros de tamaie. (inexistent la romano-catolici).
Deosebirile sunt legate de cele 4 chestiuni amintite putin mai sus si de atmosfera mult mai civilizata, mai occidentala de la slujbe. De asemenea si in ritual exista mici deosebiri (se spune Sf. Spirit in loc de Sf. Duh, Doamne indura-te spre noi in loc de Doamne miluieste, servul lui Dumnezeu in loc de robul lui Dumnezeu si marita Doamna noastra in loc de marita Stapana noastra cand se refera la Fecioara Maria). De asemenea, exista icoane si picturi mai putine. In Biserica se gasesc statui (ca si la romano-catolici) si poza Papei. Este permis cantatul la orgă sau la chitară. De asemenea, la greco-catolici femeile au voie în altar (ca la romano-catolici) iar la ortodocși nu. De asemenea la greco-catolici sau la romano-catolici Sfânta Împărtășanie nu se face cu lingurița ca la ortodocși din motive de igiena. De asemenea, la ortodocși avem rugăciunea numită epicleză. Aceasta este o rugăciune de invocare a Sfântului Spirit (Duh) pentru ca acesta să coboare în pâine și vin la Împărtășanie sau in cazul darurilor constând în pâine și vin. In cazul greco-catolicilor și romano-catolicilor epicleza nu este prezentă, pogorârea Sfântului Spirit are loc prin ridicarea brațelor de către preot.
 
Deosebirile de dogmatica sunt reflectate cel mai bine in Crez. Aceste diferente aparent marunte sesizate intre Crezul ortodox si cel catolic arata deosebirile de opinii intre cele doua culte. Voi prezenta mai jos Crezul in cele doua variante, subliniind deosebirile:

CREZUL ORTODOX:

Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl atotțiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, al tuturor celor văzute și nevăzute.
Și întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toți vecii: Lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, iar nu făcut, Cel de o ființă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.
Care pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioara și S-a făcut om.
Și S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponțiu Pilat și a pătimit și S-a îngropat.
Și a înviat a treia zi, după Scripturi.
Și S-a înălțat la ceruri și șade de-a dreapta Tatălui.
Și iarăși va să vină cu slavă, să judece viii si morții, a Căruia împărăție nu va avea sfârșit.
Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viață făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și mărit, Care a grăit prin prooroci.
Și întru una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică.
Mărturisesc un Botez, întru iertarea păcatelor.
Aștept învierea morților.
Și viața veacului, ce va să fie. Amin.

CREZUL GRECO-CATOLIC:

Cred într-unul Dumnezeu, Tatăl atotținătorul, făcătorul cerului și al pământului, al tuturor celor văzute și nevăzute.
Și într-unul Domn, Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, unul născut, Care din Tatăl S-a născut, mai înainte de toți vecii, lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, iar nu făcut, Cel de o ființă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.
Care, pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire, S-a coborât din cer, S-a întrupat de la Spiritul Sfânt și din Maria Fecioara și S-a făcut om.
Și S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponțiu Pilat, a pătimit și S-a îngropat.
Și a înviat a treia zi, după Scripturi.
Și S-a înălțat la cer și șade de-a dreapta Tatălui.
Și iarăși va să vină cu mărire să judece viii și morții; a Cărui Împărăție nu va avea sfârșit.
Și în Spiritul Sfânt, Domnul de viață Făcătorul, Care de la Tatăl și de la Fiul purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și mărit, Care a grăit prin proroci.
Într-una, sfântă, catolică și apostolică Biserică.
Mărturisesc un botez spre iertarea păcatelor.
Aștept învierea morților
Și viața veacului ce va să vie. Amin.

Precizez ca mai exista o varianta, cea romano-catolica, foarte putin diferita de cea greco-catolica (identica din punct de vedere dogmatic insa).

Cam acestea ar fi asemanarile si deosebirile dintre cele doua Biserici surori. Eu am ales in ultimul timp Biserica Unita (Greco-Catolica), pentru ca mi se pare mai civilizata si mai bine organizata. In plus, are mai multa aplecare catre enoriasi. Dar...optiunea fiecaruia este de respectat, fiecare trebuind sa actioneze dupa cum simte.
DOAMNE AJUTA!





6 comentarii:

  1. Interesant,azi am vizitat din întâmplare o biserică greco-catolică și mamm simțit foarte bine

    RăspundețiȘtergere
  2. De citva timp ma tot gindesc la o schimbare in abordarea crestina a mea. Sunt ortodox de la nastere. Nu am fost la sf. Biserica de cca. 2 luni. Motivul:ultima data am fost nevoit sa parasesc liturghia deoarece nu mai puteam sa stau in picioare.
    La Biserica greco-catolica am fost la un concert de Craciun. Mi-a placut totul:simplitatea, civilizatia.
    Azi am vrut sa vad oficial ce diferente doctrinale sunt intre cele doua biserici.
    Concluzia mea:sunt diferente de limba(mai clara la greco), (nu este tot una sa fii serv sau rob) ;diferente de bogatie, de vesminte, de ritualuri(poate unele plictisitoare).
    Doamne, ajuta!

    RăspundețiȘtergere