Dragi cititori, astazi voi incepe prezentarea cultelor protestante din cadrul religiei crestine, iar primul prezentat va fi luteranismul.
Va propun sa vedem intai de unde vine numele acestui cult si cine l-a fondat. Numele de luteranism vine de la fostul preot catolic german Martin Luther. Se naste in 10 noiembrie 1483 in Eisleben, Saxonia intr-o familie numeroasa din tatal Hans si mama Margareta Luther. Tatal, miner de profesie, apoi mic industrias in Eisleben, era un om irascibil, ursuz si total anticleric iar mama era timida, modesta si inclinata spre rugaciune, A avut o viata grea alaturi de parinti, care il bateau, asa cum se obisnuia pe atunci. Dupa spusele sale, a fost batut de tata pana si-a cultivat adversitatea fata de el si de mama pana la sange pentru ca a furat o nuca. De asemenea, la scoala din Mansfeld a fost batut de 15 ori pentru ca a declinat gresit un substantiv. La 13 ani este promovat la o scoala secundara, tinuta de o confrerie religioasa la Magdeburg iar la 14 ani este la Scoala Sf. Gheorghe din Eisenach. In 1501, la 17 ani, este trimis de tatal sau la Universitatea din Erfurt, unde studiaza teologia si filozofia. In 1505 obtine titlul de licentiat in Litere. Tatal sau, mandru de el, ii face cadou o editie scumpa a colectiei de legi Corpus Juris. Acest cadou il determina sa inceapa studiul dreptului.
Spre disperarea parintelui sau, in 2 iulie 1505 se hotaraste sa imbrace haina monahala. Ce s-a intamplat? Venind acasa de la cursuri, a fost surprins pe strada de o furtuna cu fulgere, fiind miezul verii si foarte cald. A fost la un pas sa fie traznit, copacul de langa el fiind lovit de traznet si arzand. In acele momente, s-a rugat Sfintei Ana spunand: "Sfanta Ana, daca ma scapi, ma voi calugari." Si asa a fost.
Inainte de-a intra in manastire si-a adunat toti prietenii, a cantat si a baut cu ei ca pentru ultima oara. A doua zi a inceput noviciatul la o manastire a ermitilor augustinieni, fiind parte a Ordinului Augustinian. In 1507 a fost hirotonit preot, iar anul urmator este transferat la o manastire din Wittemberg in Ordinul mai sus mentionat. In aceasta perioada (1507-1508) incepe sa isi defineasca conceptiile religioase: mantuirea prin credinta si Sfanta Scriptura care sta la baza acesteia.
In 1510 este trimis la Roma impreuna cu un alt frate din manastire. Aceasta calatorie avea sa il marcheze si nu in sens pozitiv. Dar asta nu s a intamplat atunci, ci mai tarziu. Atunci, la intrarea in Roma a exclamat, impreunandu-si mainile: "Te salut, o , Roma sfanta!" Apoi a facut ce faceau toti pelerinii: a urcat scara de la Basilica Sfantul Petru in genunchi, s-a inclinat cu veneratie in fata moastelor, a vizitat 20 de Biserici, a obtinut indulgente pentru parintii sai pe care, morti fiind, voia sa-i scoata din Purgatoriu. Nu a fost interesat de realizarile Renascentiste din Roma si nu a spus nici un cuvant despre mondenitatea si decadenta clerului din Roma anului 1510. O aminteste totusi, 10 ani mai tarziu, cand spune ca "Papii sunt mai rai decat imparatii pagani si curtea pontificala este deservita de 12 fete goale."
In 1512 devine doctor in teologie si va prea stiintele biblice la Universitatea din Wittemberg. In 1515 invinuieste clerul ca da un exemplu negativ crestinilor si le cere sa la ofere exemplul divin al Scripturii in loc de cel al pamanteanului corupt de pacat.
Ciuma din 1516 il gaseste la locul sau, in ciuda sfaturilor prietenilor de a se adaposti. Problema care ii va cauza proteste vehemente este aceea a vanzarilor de indulgente. Pe vremea aceea, Biserica Catolica vindea indulgente. Asta insemna ca iti "ierta" pacatele in schimbul unei sume de bani. In statele germane, acest lucru nu era permis, dar in 1517 calugarul Johann Tetzel a inceput iar aceasta practica cu scopul strangerii de fonduri pentru renovarea Basilicii Sfantul Petru din Roma. Asta l-a determinat pe Luther sa redacteze Cele 95 de teze ale sale. Doua dintre ele erau ideile centrale ale filozofiei sale si anume ca doar prin cainta si credinta obtii mantuirea, iar celelalte combateau acordarea de indulgente sau le sustineau pe primele doua. Luther a spus: " De ce Papa, a carui avere este astazi mai mare decat a lui Crassus (general si om de stat roman foarte bogat) nu construieste Basilica Sfantului Petru cu banii sai, ci cu banii credinciosilor saraci?" Aceste teze, care contineau intrebari si nu acuze, au fost agatate pe usa castelului din Wittemberg pentru a se populariza discutiile academice organizate de Luther.
Sigur, aceste idei s-au raspandit in tot spatiul german si au ajuns si la Roma. Intai a fost chemat la Augsburg, in fata Dietei Imperiale, unde refuza sa isi retraga tezele, desi cardinalul Thomas Cajetan incearca sa il convinga. Apoi, Papa Leon al X lea condamna la 9 noiembrie 1518 tezele lui Luther si creeaza doua comisii care sa le analizeze. Una le denumeste eretice iar cealalta le numeste ca fiind scandaloase pentru urechile pioase.
In iulie 1520 Papa emite o Bula Papala prin care hotara ca tezele sunt eretice si ii dadea termen de 120 de zile pentru a le retrage. El refuza si pe 3 ianuarie 1521 este excomunicat din Biserica Catolica.
In 17 aprilie 1521 este chemat la Dieta din Worms unde din nou refuza sa isi retraga tezele. Ca si consecinta, imparatul Carol V semneaza decretul prin care se hotaraste ca scrierile sale sa fie arse. El se refugiaza la Eisenach unde incepe sa lucreze la traducerea in germana a Noului Testament, lucrare de mare anvergura, care ii ia 10 ani. Scopul era ca oamenii să aibă Biblia în limba lor, pentru a o putea înțelege și crede. Pe atunci, la catolici Biblia era doar in latina, ca și slujbele.
Se intoarce in Wittemberg in 1521, unde miscarea reformista ia amploare. De notat ca Luther nu a dorit niciodata scindarea de Biserica Catolica ci doar reformarea ei. Multe din doleantele sale au fost puse in practica si in catolicism abia in zilele noastre.
Acum sa recapitulam ce este in centrul filozofiei lui Luther, care a dus la Reforma religioasa si desprinderea unei prime parti de protestanti din Biserica Catolica:
In primul rand, mantuirea o poti obtine doar prin credinta nu si prin fapte pioase. De asemenea, a pus Biblia in centrul credintei fara a apela si la Sfanta Traditie cum este in cazul catolicismului si ortodoxiei.
Nu mai erau necesare cumpararea de indulgente, faptele pioase, participarea la liturghii, participarea la pelerinaje, pomenile. Din cele 7 Taine de care am facut vorbire in articolele precedente, aici au ramas doar doua: Botezul si Impartasania. Celelalte au fost eliminate. De asemenea nu exista preoti ci niste pastori alesi dintre credinciosi prin scrutin. Alta chestiune era Biblia și slujbele în limba țării, nu in latina cum era atunci la catolici.
Desi nu s-a implicat in raspandirea Reformei, scrierile lui Luther au avut impact enorm si o parte insemnata a spatiului german a imbratisat-o imediat. Fara sa vrea, el a pus bazele societatii seculare de azi, pe care o observam in statele protestante (Danemarca, Suedia, Norvegia, etc.)
Iata, dragi prieteni, caracteristicile luteranismului. Voi reveni in articolele urmatoare cu celelalte culte crestine si cu religiile non-crestine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu